onsdag 6 februari 2013

Vad har jag läst i januari?

Antal lästa böcker?: 6 st: Månkrönikan: Cinder, Dash & Lilys utmaningsbok, Charlie and the Chocolate Factory +eng, Genom dina ögon, Svindlande Höjder, Vampire Academy: Bloodpromise +eng.

Bästa bok: Fastnar jag för en bok riktigt ordentligt - och med ordentligt menar jag; när man det nästan gör ont att läsa ut boken - är det 99,9% säkert att jag någon gång kommer läsa om boken - och denna gång var inget undantag,
Därför skulle jag otroligt gärna vilja säga att alla tre; Genom dina ögon, Svindlande Höjder och VA: Bloodpromise, var de bästa böckerna jag läst i januari - men det var trots allt tredje gången jag läste Emily Brontës klassiker, och andra gången jag läste Bloodpromise, trots att det nu var på engelska istället för svenska, och därför blir det helt enkelt Genom dina ögon.
Boken tog mig inte med samma storm som Twilight-sagan först gjorde, men nog påverkade den mig, och framförallt; fick mig att sukta efter mer. Boken saknade dock en aning spänning, men var i övrigt väldigt bra!

Här går även att läsa min recension av boken.

Kommentarer på böckerna:

- Månkrönikan: Cinder: I ett framtida Kina, där landet styrs av en kung och hans unga son Kai, lever Cinder. På utsidan kan hennes liv tyckas märkbart normalt, men kläderna hon bär döljer robotdelar - saker som gör henne till en så kallad Cyborg - och innanför dörren hemma lever en dominant styvmor och hennes två döttrar.
Så en dag slår pesten till, och mot alla odds smittas en utav Cinders systrar och måste föras bort, något som blir en tragedi för familjen, men som visar sig leda till oanade upptäckter om Cinders förflutna, och öppnar dörrarna till en helt ny kunglig värld.

Dash & Lilys utmaningsbok: I en dammig bokhylla på På Strand, en liten extraordinär bokhandel, står en röd anteckningsbok och väntar.
Boken, som egentligen visar sig vara en utmaningsbok, finnes av Dash när han en dag besöker affären - och den vänder upp och ner på hela hans julhelg, för vem kunde ana att ägaren faktiskt har en plan bakom allt med boken, och att den ska väva samman två öden en julnatt i New York?

Charlie and the Chocolate Factory: Det finns ett hus, med spruckna träplankor och ett dåligt lagt tak, i utkanten av en stad. Huset, som skulle kunna blåsa bort när som helst, ser inte mycket ut för världen - men där inne bor en mycket vänlig och förståndig pojke vid namn Charlie Bucket. I staden finns också en chokladfabrik, som ägs av den märkliga Willy Wonka, och som producerar den allra underbaraste chokladen i världen. Så utlyses en tävling, där fem lyckligt lottade barn, med hjälp av var sin guldbiljett, kan få inträde till fabriken - och vem vet, kanske är det faktiskt Charlies tur att vinna något, för en gångs skull?

Genom dina ögon: En recension av boken finns att läsa här.

Svindlande Höjder: Det låter säkert en aning märkligt när jag säger att jag inte kan beskriva Svindlande Höjder, men boken har en sådan djup mening och invecklad historia att det är stört omöjligt att i några rader berätta en historia som utspelar sig över 50 år, därför överlåter jag er att läsa andra recensioner om denna - men jag vill inte lämna er tomhänta. Boken är fullkomligt underbar, och mycket värd att läsas, inte allra minst för dess vackra språk och gestaltning, men även för karaktärernas skull.

Vampire Academy: Bloodpromise: Är den fjärde boken i serien om Rose Hathaway, och hennes liv tillsammans med sina vänner och familj. För att inte avslöja vad boken handlar om (det är trots allt en serie), skulle jag säga att ni på eget bevåg för läsa andra recensioner, eller kolla in den här länken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar