onsdag 28 november 2012

Om böcker

Har sett denna enkät på ett flertal bloggar, bland annat på Tonårsboken och Bokugglan, och påtal om sistnämnda, så är jag även med i en tävling på hennes blogg om att vinna en bokapp!



Ljudbok eller bok i handen?: Jag brukar faktiskt inte lyssna på ljudböcker, och jag om jag minns rätt, är de enda ljudböcker jag lyssnat på Trollkarlen från Oz och delar utav Sagan om Ringen - och detta i bilen. Annars så föredrar jag att hålla böcker i handen, och jag älskar känslan av att öppna en ny bok, eller att bläddra i en gammal för den delen också!

Pocket eller inbunden?: Generellt sett så köper jag mestadels (eller nästan enbart) inbundna böcker, varför vet jag inte riktigt - kanske för att jag egentligen föredrar dessa...? 

Påhittat eller verklighetsbaserat?: Både och... Mestadels läser jag dock påhittade böcker, och måste jag välja, så får det väl bli dessa.

Harry Potter eller Twilight?: HP böckerna läste jag för första gången som tioårig, och jag skulle chansa på att det var min första riktiga läsupplevelse - precis som så många andra föll jag för dem, men jag måste nog säga att det är på senare dagar som mitt intresse för serien stigit. Å andra sidan var jag helt inne i en Twilight-period för något år sedan, och jag uppskattar dem fortfarande, men hysterin har gått över.

Fantasyvärld eller vår egna?: Skulle man samla ihop alla böcker jag läst på en lista, och sedan placera dem under olika genre, så skulle de flesta böcker (förmodligen) stå under dessa kategorier. Att läsa Fantasy, Paranormal Romance eller Urban Fantasy är något jag brukar göra, och jag gillar att få uppleva andra världar. Samtidigt kan verklighetsbaserade böcker vara precis lika bra, så helst en bra blandning av både och.

Kindle, iPad eller liknande?: Jag är överhuvudtaget inte bekant med Kindle, men däremot iPad, så det får bli sistnämnda. Dessutom går det ju att läsa böcker på iPad också!

Låna eller köpa böcker?: Jag älskar att köpa böcker, och jag kan önska att jag hade en hel vägg med böcker - men jag har alltid lånat de allra flesta böcker jag velat läsa, så jag lutar nog mer ditåt.

Bokhandlar eller online?: Känslan av att vara inne i en bokhandel kan naturligtvis inte ersättas av en online-bokhandel, men priserna i sistnämnda brukar slå bokhandlarnas (på gott och ont), och jag velar någonstans mittemellan.

Ensamstående bok eller trilogi?: Det beror helt på om den första boken var avsedd att bli den första delen i en trilogi, eller om handlingen faktiskt tog sitt slut i första boken!

Lång eller kort bok?: Böckerna jag läser brukar ligga på någonstans mellan 300-600 sidor, och det är inte allt för ofta som jag överskrider det antalet sidor, så någonstans i mitten.

Romans eller Action?: Det beror väl på vad som egentligen menas med orden, handlar det om action som i filmer, eller action som i en fantasy/äventyrsroman? I vilket fall ska det väl vara en blandning av både och, för mycket romantik blir bara smörigt och för mycket action är inte heller kul.

Mysa under en filt eller steka i solen?: Både och, att ligga och läsa i solen en varm dag på stranden kan vara precis lika härligt som att mysa under en filt, let's go for both.

Varm choklad eller latte?: Varmchoklad, hehe...

Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?: I och med att jag läser en hel del bokbloggar får jag ta del av en mängd olika åsikter, och även om jag försöker att inte ha förutfattade meningar om böcker innan jag läser dem, så kan jag inte låta bli att påverkas lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar