lördag 1 september 2012

Vad har jag läst under Augusti?:

Antal lästa böcker: 6 stycken: Du kanske inte vet det, men Döden spelar faktiskt inte handboll, THG-serien* (Hungerspelen, Fatta Eld, Revolt), Fifteen Love, Bloodlines +eng**.

Bästa bok: Bortsett från att jag läste om hela The Hunger Games-serien igen, så måste jag nog säga att Bloodlines var bäst.

Läsa i september: Avståndet mellan, som jag håller på med just nu, City of Bones +eng, Jellicoe Road, The fault in our stars +eng och Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. I övrigt är jag väldigt sugen på att läsa boken Personer du kanske känner och The Golden Lily, fortsättningen på Bloodlines.

* Detta var andra gången jag läste om THG-serien, och eftersom jag redan pratat en hel del om böckerna här på bloggen, skriver jag ingen sammanfattning på böckerna.
** +eng betyder att jag läste/ska läsa böckerna på engelska.


- Du kanske inte vet det, men Döden spelar faktiskt inte handboll; Livet för Matthias är inte lätt, han är fjorton år, hemlös, Dödens (eller Göran, som han egentligen heter) hjälpredskap och har inga vänner, förutom råttan Pipis.
Göran tycker inte att Matthias gör så mycket nytta som assistent, och egentligen är han för blödig - men kan man vara något annat, när du ska hämta andras liv?
- Fifteen Love; Det är mycket som händer, och inte händer, i femtonåriga Johns liv. Hans mamma dog för tre år sedan och sedan hans syster flyttade till Paris bor han ensam hemma med sin pappa. Innan var vardagen tillsynes meningslös, men nu, när han har både Gabriel som kommer in på krogen och snor sin pappas luftpistol och Violetta, familjens städerska, kanske det äntligen händer något, eller?
- Bloodlines; Sydney är en alkemiskt, och är uppväxt med tron om att vampyrer är onda varelser, och att det de kan göra bara ställer till med besvär.
Men när Sydney får höra talas om att femtonåriga Moroi-prinsessan Jill ska flyttas till Palm Springs för att beskyddas, och att det är Sydneys lillasyster som väntas bli den potentiella alkemisten som ska få följa med, beslutar hon sig för att ta hennes plats - trots uppoffringarna det innebär.
Bloodlines är en spin-off serie på Vampire Academy, och jag personligen skulle nog rekommendera att man läser VA-serien först, inte allra minst för att serien i sig självt är underbar, utan också för att man får bättre förståelse för Bloodlines.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar