fredag 14 september 2012

Jellicoe Road av Melina Marchetta


Som elvaåring blir Taylor Markham lämnad på 7-elev av sin mamma på Jellicoe Road. Sex år senare bor hon på Jellicoe School, och det enda hon minns av sitt forna liv är enstaka fragment.
Den enda personen Taylor valt att lita på är Hannah, hon som hämtade henne den där dagen - men samma dag som Taylor blir vald till ledare för Lachlan House, ett av de sex elevhemmen på internatskolan, och ledare för hela internatskolan, försvinner Hannah och hon blir ensam kvar att förlita sig på Ben och Raffy, hennes närmaste vänner.

Så startar även det årliga teritorriekriget mellan Jellicoe School, Jellisarna och Kadetterna, men detta året blir inte allt som väntat, och tillsammans med Santangelo och Griggs får Taylor reda på mer och mer om sin historia.

Jellicoe Road, som är skriven av den Australiensiska författaren Melina Marchetta, har blivit en enorm succé, inte allra minst i Sverige.
Efter alla hyllningar om boken jag läst på diverse bokbloggar, ville jag vänta med att läsa boken tills jag köpt den. Så för två veckor sedan kom jag i alla fall hem med ett lånat exemplar av Jellicoe Road i väskan, och nu ångrar jag inte en sekund att jag inte väntade längre på att läsa den.

Jag hade även hört av ett antal människor att bokens 100 första sidor skulle vara ganska svåra att komma in i, men faktum är att hela boken flyter på i ett fint tempo, och jag passade även på att njuta av det fina språket. Visst var jag en aning förvirrad i början (ni som har läst boken förstår vad jag menar), boken berättar nämligen även en parallell historia som utspelar sig ett flertal år tidigare än den andra.

Slutligen; har ni inte läst Jellicoe Road, så har ni definitivt missat något och jag tycker att ni ska låna/köpa hem en snarast möjligt. Om ni har det, så hoppas jag att ni uppskattade boken lika mycket som jag gjorde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar