onsdag 3 april 2013

Vad har jag läst i februari och mars?

Antal lästa böcker i februari: 2 st: Den afrikanska farmen, Pandemonium.
Antal lästa böcker i mars: 5 st: Förr eller senare exploderar jag, The Mortal Instruments: City of Bones +eng, Korsad, Heja heja! Från att orka stappla 20 meter till att springa marathon, Jag, En.

Bästa bok i februari: Jag skulle säga, att trots att Den afrikanska farmen - vilken är en modern klassiker, skriven av danska Karen Blixen - och Pandemonium, uppföljaren och andra delen i trilogin Delirum, är otroligt olika, innehar de båda böckerna konsten att kunna fängsla sin läsare, och är därför båda rättmätiga titeln "bästa bok i februari".

Bästa bok i mars: Faktum är att alla böcker jag läste i mars var i princip lika bra. Förvisso har jag redan läst Förr eller senare exploderar jag tidigare, och Heja Heja! var mer en inspirerande bok än en faktiskt roman - men utöver det måste jag säga att de övriga tre böckerna slog mina förväntningar allihopa!

Att läsa i april: Safirblå (läser just nu), Beautiful Creatures, The Mortal Instruments: City of Glass +eng, Divergent, Anne Franks Dagbok, Finale +eng. 

Kommentarer på böckerna:

- Den afrikanska farmen: Är en mycket unik bok, vilken skildrar en historia olik allt annat jag hört tidigare. Författaren, danska Karen Blixen, berättar med sitt säregna språk om sina år i Afrika, där hon levde tillsammans med sina "tjänare" och massajerna.

- Pandemonium: Sedan Lena tvingades lämna Alex bakom sig, och fly in i Vildmarken, har inget varit sig likt. Stället där de skulle levt tillsammans, förvandlas dock en dag till något helt nytt när hon träffar på Raven, medlem i den motståndarrörelse som tagit form i vildmarken, och blir upptagen.
Sakta börjar Lena känna hur hon förändras, hur hon begraver sitt gamla jag och lär sig kontrollera minnena av Alex - och även hur hon lär sig att älska igen, och slåss tillbaka.

- Förr eller senare exploderar jag: Mer om boken (även känd som The Fault in Our Stars), finns här.

The Mortal Instruments: City of Bones: När Clary en dag blir den enda att vittna till när tre märkliga ungdomar mördar en man på nattklubben Pandemonium, börjar hon förstå att något har förändrats. Samtidigt börjar hon allt oftare att stöta på de, och lär slutligen känna de som Jace, Alec och Isabelle.
Ett flertal dagar senare blir dock Clarys mamma kidnappad, och hon börjar se sambanden mellan den värld hon lever i - och den från vilken Jace kommer - och dras in i en verklighet, både vackrare och mörkare än hon någonsin kunnat ana.

- Korsad: När Cassia i slutet av Matchad, tvingades säga farväl till Ky visste hon att det inte skulle vara sista gången de sågs. I Korsad ger hon sig därför ut i de Yttre Provinserna för att leta reda på honom, och på vägen ställs hon inför ett flertal prövningar.
Jag måste säga att jag (faktiskt) upplevde att Korsad var bättre än den inledande boken, och för att inte avslöja alltför mycket (det är trots allt en uppföljare) - stannar jag där, och rekommenderar er istället att läsa den!

- Heja Heja! Från att orka stappla 20 meter till att springa marathon: Är en mycket inspirerande bok där Martina Haag berättar om hur man bygger upp sig, och finner motivationen i träning. Boken är uppbyggd nästan som en träningsdagbok (i stora drag), men har även en hel del humoristiska inslag vilka får en att bli mer sugen på att träna!

Jag, En: Varje dag i sexton års tid har En vaknat upp i en ny kropp, både som tjej och kille, och varje dag har varit lika flyktig som den föregående - inget har någonsin bestått. Men så får En leva Justins liv för en dag, och får ögonblickliga känslor för Rhiannon, Justins flickvän - den stora frågan är dock hur deras kärlek någonsin ska kunna överleva, när En alltid är olika människor varje dag och ändå sig själv - och om de någonsin kommer ses igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar