torsdag 3 januari 2013

Vad har jag läst i december?

Antal lästa böcker: 3 stycken: Kurt Cobain finns inte mer, Rör mig inte! och Vampire Academy: Shadow Kissed +eng.

Bästa bok: Eftersom jag redan läst alla Vampire Academy böckerna innan, måste jag säga Rör mig inte! - vars uppföljare utkommer nu till våren och som jag längtar mycket efter att få läsa.
Bidragande faktorer till att jag föll så för boken, är att den är skriven med ett väldigt vackert och talande språk, med andra ord ett språk som gör boken levande. Författaren är otroligt duktig, och en novell kallad Falla Sönder har även släppts (eller ryktas åtminstone ska släppas), vilken är skriven ur Warners - en utav de större karaktärerna i boken - perspektiv!

Läsa i januari: Anne Franks dagbok (som jag fortfarande inte har kommit vidare med), VA: Bloodpromise +eng, Jellicoe Road +eng, Torka aldrig tårar utan handskar, Dödsritten, Genom dina ögon, House of night: Hidden, Svindlande Höjder, Hunger Games Trilogy +eng samt The Mortal Instruments: City of Bones.

Kommentarer på böckerna:

- Kurt Cobain finns inte mer: Året år 1992, och det är första skoldagen på gymnasiet och som av en händelse finner Lovis och Alex varandra på direkten. Båda har de en enorm förkärlek till musik, och tillsammans spenderar de otaliga timmar tillsammans där de bakar scones, ser på film och pratar musik.
Så förflyter åren, och medan tiden går inser Lovis hur mycket hon faktiskt älskar Alex, men som vän förstås, men även hur destruktiv han kan vara. Frågan är bara om Alex kommer kunna räddas, när tiden är inne?

- Rör mig inte: För ungefär ett år sedan sattes Juliette i fängelse, inte för att hon egentligen begått något kriminellt, men för att hon kan stjäla andras liv, hennes beröring är dödlig.
Så kommer Adam in i bilden, och han får henne att vakna upp, att inse att om hon inte slåss för det hon tycker är värt att leva för kommer hon att dö, och Juliette tvingas välja mellan att slåss mot Återetablissemanget och göra sig förtjänt av en frihet där hon får lov att vara sig själv - eller bli ett vapen åt regimen, beskyddad av dess starka vingar, men olovlig att göra det hon finner bäst för sig själv.

- VA: Blood Promise: Kan ni läsa mer om här och i andra inlägg om Vad jag har läst, som exempelvis detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar