fredag 11 januari 2013

Recension av Genom dina ögon

Titel: Genom dina ögon
Originaltitel: The Host
Författare: Stephenie Meyer, som även skrivit The Twilight Saga.

Vandraren, en utav de miljoner själar som lever i Universum - små silvervarelser som besitter andras kroppar - tilldelas en plats på Jorden.
För den mänskliga planet den en gång var, är borta, och alla kroppar har tagits över av själarna, styrs av dem i ett  futuriskt samhälle.
Så när Vandraren slår upp ögonen för första gången i en mänsklig kropp, trots att hon varit på hela åtta planeter tidigare, vet hon att detta liv inte kommer likna någonting annat hon upplevt - för Melanie, vars kropp Vandraren besitter, vägrar släppa taget om sig själv och fyller Vandrarens huvud med minnen av sin bror och Jared, mannen hon älskar.
 Långsamt tvingas dock Vandraren inse, att Melanies känslor slutligen även blivit hennes, och snart blir de allierade i en kamp om att hitta människorna de älskar, och att fly från de andra själarna.


Jag minns fortfarande dagen då jag föll för Twilight-serien, trots att det snart var fyra år sedan. Tiden har aldrig tagit ifrån mig mina minnen utav den, men i takt med att jag blivit äldre har jag funnit nya böcker. Så för några veckor sedan fick jag reda på att Genom dina ögon, eller The Host som den egentligen heter, kommer ut på bio i mars och jag bestämde mig för att läsa den på direkten - något jag verkligen inte ångrar! För boken tog mig med storm, och med sitt levande språk och sina gestaltningar är det inte svårt att bli lite förälskad i den, och det enda jag saknade - om något - var en lite händelserikare intrig, alltså en aning mer spänning - dock en klar favorit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar