måndag 3 december 2012

Vad har jag läst under November?

Antal lästa böcker: 5 stycken: Som om jag frågat, Only väg is upp, Vampire Academy +eng, Himlen börjar här och Vampire Academy: Frostbite +eng.

Bästa Bok: Eftersom jag redan läst tre av de fem böcker jag läst i november innan, så måste jag nog säga Only väg is upp - den blev Augustnominerad, så det var ju inte helt omotiverat!

Läsa i December: Oj, jag har en hel hög med böcker som väntar på mig, och några av dessa är: Da Vinci Koden, Änglar och Demoner, Rör mig inte, Det är jag som är Caroline, Cinder, Vår Katastrofala Historia, Dash och Lilys utmaningsbok och Torka aldrig tårar utan handskar - december får bli månaden med mycket läsning!

Kommentarer på böckerna:

- Som om jag frågat: Är ytterligare en bok av Johanna Lindbäck, och boken tar sin början vid terminsstarten i nian, den där hösten då hela Johns liv förändras - för helt plötsligt har föräldrarna fått för sig att de ska skiljas, bästa kompisarna har blivit tillsammans och ingenting är som det brukade vara, men så träffar han Lina, och tillsammans med henne försöker han balansera tillvaron.

 - Only väg is upp: Filippa Karlsson är nitton år och påväg, påväg mot London, mot nya äventyr, mot The Royal Drama School och snygga britter - men livet blir inte riktigt som hon tänkt sig - för pengarna visar sig ta slut lika snabbt som de kom, och inte nog med att hon tvingas dela "lägenhet" med en tjej som verkar helt konstig, det visar sig även att hennes hyresvärd har mord i blicken.

- Vampire Academy + Frostbite: Jag läste hela VA serien på svenska i somras, och blev fullkomligt förälskad, därför bestämde jag mig för att läsa om dem (dock på engelska denna gången), och jag ångrar mig verkligen inte! Att läsa en bok på engelska, oavsett om du läst den på svenska först eller inte, kan verkligen förändra läsupplevelsen - och när man kommit in i det kan jag nästan föredra att läsa på engelska. Här är några länkar till inlägg som handlar om serien!

Himlen börjar här: Är en något så underbar bok att det inte finns - språket, handlingen miljön, allt!
Huvudkaraktären heter Lennie och lämnas ensam tillsammans med sin morbror och mormor, när hennes två år äldre syster Bailey dör i en hjärtattack, trots sina unga nitton år. Istället söker hon tröst i Toby, Baileys pojkvän, men även i Joe - en utav de tre Fontaine pojkarna, och som med sin gitarr och sina lysande ögon blir centrumet i hennes vardag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar