måndag 31 december 2012

Bokårsresumé

En bokårsresumé som jag hittat på ett antal olika bloggar:

Böcker 2012

1. Bästa bok du läst år 2012? (du kan bryta ner det i genrer om du vill)
Prosa: Jag läser inte så mycket prosa, men det måste vara Thomas Tranströmers samlingsalbum från 1954-2004!
Vuxen: Jag har läst ett flertal vuxenböcker i år, och de bästa var nog Simon och Ekarna, Niceville och Påven Johanna.
Ungdom: Oj, jag har läst så många bra ungdomsböcker i år, men som ni vet är det bara ett fåtal som verkligen fångat mig, och det är de böckerna ni fått höra mest om här på bloggen. Därför säger jag; The Hunger Games, Vampire Academy, Jellicoe Road, Himlen börjar här och The Fault In Our Stars.
Fackbok: Ska jag vara ärlig kan jag inte minnas att jag läst någon fackbok i år...

2. Böcker/bok som du hade höga förväntningar på, men som inte alls föll dig i smaken?
När jag först hittade boken Blodsbarn tyckte jag att den såg spännande ut och lånade hem den, det visade sig dock att den inte alls föll mig i smaken.

3. Mest överraskande (på ett bra sätt) bok år 2012?
Min historia om The Hunger Games, börjar med att jag för (nästan precis) ett år sedan började höra talas om bokserien - jag hade dock inte fått höra tillräckligt mycket för att bli lockad att läsa dem, men så en dag var jag nere på bibblan och pratade med en utav bibliotekarierna som jag känner, och hon sa att jag bara var tvungen att läsa THG-serien. Så kom det sig att jag lånade hem dem och blev helt förälskad - därför måste Hunger Games vara den mest överraskande boken år 2012.
 
4. Bok du rekommenderade till flest folk år 2012?
De böcker jag tycker mest om och som jag vill rekommendera till folk, brukar vara de som dyker upp i inlägg på bloggen - men för att Hunger Games inte ska bli svaret på alla mina frågor, blir det Jellicoe Road.

5. Bästa bokserie du kom över 2012?
Hunger Games och Vampire Academy.

6. Nya favoritförfattare du upptäckte år 2012?
Jag måste nog säga John Green, Sarah Dessen, Melina Marchetta och Lauren Oliver.

7. Bästa bok du läst som inte tillhör de genrer du vanligtvis håller dig till?
Sofies Värld av Josteeín Gaarder, eftersom det är en bok om filosofi, filosofer och vår historia.

8. Mest spännande kan-inte-sluta-läsa bok år 2012?
Att svara på den här frågan är svårt, eftersom jag vill nämna så många böcker, men för att begränsa mig säger jag Nattens Cirkus, en otroligt bra bok!

9. Böcker du läst i år som du mycket väl kan tänka dig att läsa om nästa år?
Jag är en typisk läsa-om-böcker-människa, och fastnar jag för en bok kan jag läsa om den hur många gånger som helst, som exempel har jag läst Hunger Games-serien två gånger i år, jag är inne på min andra omgång med VA-serie, och både Himlen börjar här och Svindlande Höjder har lästs om flera gånger.

10. Favoritomslag av en bok du läst år 2012?
Alla Sarah Dessens böcker - Mitt perfekta liv, Du glömde säga hejdå, Mycket mer än så - brukar alltid ha så fina omslag, men även Himlen börjar här och Allt jag säger är sant har fina omslag.
11. Mest minnesvärda karaktär 2012?
Augustus Waters från The Fault In Our Stars och Joe Fontain från Himlen börjar här - underbara karaktärer.

12. Den vackrast skrivna boken 2012?
Jellicoe Road alla gånger.
13. Den bok som haft störst betydelse för dig år 2012?
Alla favoriter; THG, VA, Himlen börjar här, The Fault In Our Stars, Svindlande Höjder, Jellicoe Road.

14. En bok som du inte förstod varför du väntade tills år 2012 på att läsa?
Jag kan faktiskt inte komma på någon bok jag borde ha läst tidigare, men möjligtvis Vampire Academy.
15. Favoritcitat från en bok du läst?
Från The Fault In Our Stars: 
"I fell in love the way you fall asleep; slowly, then all at once."
"Sometimes you read a book and it fills you with this weird evangelical zeal, and you become convinces that the shattered world will never be put back together unless and until every all living humans read the book."

Himlen börjar här:
"There once was a girl who found herself dead. 
She peered over the ledge of heaven
and saw that back on earth 
her sister missed her too much, 
was way too sad, 
so she crossed some paths,
that would not have crossed,
took some moments in her hand
shook them up
and spill them like dice
over the living world
It worked.
The boy with the guitar collided
with her sister.
"There you go, Len," she wispered "the rest is up to you".

Jellicoe Road:
"Hold my hand because I might disapear.

16. Kortaste och längsta bok läst år 2012?
Kortast: Om det var krig i norden, en tankvärd bok som bör läsas.
Längsta: Jag brukar inte skriva upp hur långa böckerna jag läser är, men jag skulle gissa på att De Utvalda: Monstrets dotter, VA: Yttersta offret eller Om inte nu så när, är de längsta böckerna jag läst i år.

17. Favoritförhållande från en bok du läst (kärlek, vänskap, familj etc.)?
 Taylor Markham och Jonah Griggs från Jellicoe Road eller Hazel och Augustus från The Fault In Our Stars.

18. Favoritbok du läste år 2012 av en författare du läst andra böcker av?
Förmodligen The Fault In Our Stars eller Du glömde säga hejdå/ Mitt perfekta liv.

19. Bästa bok du läst enbart för att du fick tips från någon annan?Jag kan faktiskt inte komma på någon bok jag läst, enbart för att någon annan har tipsat om den!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar