fredag 2 november 2012

Vad har jag läst under Oktober?

Antal lästa böcker: 6 stycken: Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, The Fault In Our Stars +eng, Rubinröd, Jag minns inte varför jag älskar dig, Om det var krig i Norden, och En Natt.

Bästa Bok: Oj... det måste varit The Fault In Our Stars! John Green är en otroligt duktig författare, och jag har även läst en utav hans tidigare böcker; Var är Alaska? I Övrigt har John ett väldigt fint och - enligt min åsikt, lättförståeligt språk, trots att den var på engelska. Boken berörde mig också, och samma dag som jag läst ut den var det enda jag kunde tänka på, hur mycket jag ville att de två huvudrollskaraktärerna Hazel och Augustus skulle leva i verkligheten. Låt dock inte bokens handling villa bort er innan ni läst den, den är verkligen underbar!

Läsa i November: Just nu håller jag på och läser Only väg is upp, men jag ska även försöka ta mig förbi Anne Franks Dagbok, Himlen börjar här (som jag förövrigt redan läst, men som behövs friskas upp i mitt minne), Kurt Cobain finns inte mer, Det är jag som är Caroline, VA (Vampire Academy) 1 och 2 på engelska, samt Jellicoe Road på engelska - sedan återstår det att se vilka jag hinner med.

Kommentarer på böckerna:

- Miss Peregrines hem för besynnerliga barn: När Jacob var liten brukade hans farfar berätta historier om sin barndom för honom - berättelser om hur han tvingats lämna sin familj i Polen för att söka sig till en ö utanför Wales, till ett ställe där det bodde en massa besynnerliga barn.
Jacob växte upp i tron om att det var riktiga, men när han kommit fram till den ålder då boken tar sin början, vid 16 år, har han slutligen fått klart för sig att de bara är påhitt, tror han.
- The Fault In Our Stars: Sextonåriga Hazels liv slutade när hon var tretton, det var då cancern tvingade henne att lämna skolan, och det var då hennes sociala kontakter med omvärlden bröts. Men efter att ha blivit diagnostiserad depression, tvingar hennes mamma henne att gå till en "support group", och det är där hon möter Augustus Waters.
Precis som Hazel själv lider Gus av cancer, något som han dock ses som "botad" mot, och medan deras vänskap växer vävs deras liv ihop, tills allting plötsligt vänder.
- Rubinröd: Gwendolyn har under hela sitt liv fått stå i skuggan av sin kusin Charlotte - både pågrund av hennes skönhet, men också på grund av genen som gav henne förmågan att resa i tiden.
Men så en dag börjar Gwen känna en besynnerlig yrsel och illamående, och snart står det klart att det inte är Charlotte, utan hon själv, som har ärvt den magiska genen. Nu tvingas hon möta motgångar i form av grevar som levde på 1700-talet, och så Gideon, den andra tidsresenären - som kanske, kanske kan bli något mer.
- Jag minns inte varför jag älskar dig: Det enda Naomi kan minnas innan hon föll med huvudet ner i trappan, är det som utspelat sig fyra år bak i tiden och längre. Allt som betytt något för henne tidigare är utraderat, hennes bästa vän Will, pojkvän Ace och har istället ersatts av James - han som var med henne på sjukhuset. Men allt eftersom tiden går får Naomi reda på mer och mer om sitt förflutna, och snart inser hon att livet inte är så enkelt som det ser ut.
- Om det var krig i Norden: Är en tunn, och väldigt lättläst bok, men däremot väldigt innehållsrik. Boken hinner på sina ca. 50 sidor få en att förstå att det inte är så lätt att vara invandrare i ett land - för tänk, vad skulle vi göra om det var krig här, nu, och den enda chansen du hade för att rädda din familjs liv var att fly?
- En Natt; När Turk träffar Timotej för allra första gången på NK i Stockholm, dagen innan Julafton och de båda står och sliter i samma hallonröda halsduk, får han intrycket av att hon är stereotypen för en bortskämd flicka. Men när han samma kväll stöter på henne igen, och igen, får han chansen att lära känna henne på riktigt, och Timotej visar sig vara någon helt annan än han först trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar