tisdag 26 april 2011

Recension

Jag fick en önskan av en kompis till mig som frågade ifall jag kunde göra en recension på boken Jag saknar dig, jag saknar dig!


Fakta:
Författare: Peter Pohl och Kinna Gieth
Ingår i serie: Nej
Utkom år: 1982
Genre: Roman
Utmärkelse: Augustpriset år 1992

Recension:
Boken handlar om enäggstvillingarna Tina och Cilla. Tillsammans med sin pappa, styvmamma och styvbror bor de i ett hus som kallas Rosengården.
Men en dag förändras allt, efter att ha uppvaktat styvmamman på morgonen rusar de iväg för att hinna med bussen. När de springer över "Dödens väg" blir Cilla påkörd och dör.
Detta är berättelsen om Tina som överlevde, och som behövde klara sig utan Cilla.

Omdöme:
Jag läste nyss att boken faktiskt ät baserad på en verklig berättelse. Kinna var tretton då hon förlorade sin tvillingsyster Jenny, hon kontaktade Peter och bad honom skriva en bok om dem. Boken finns tydligen också som film!
Jag tycker boken var riktigt bra, den rekommenderas!

2 kommentarer:

  1. Härligt med boktips :) (Y)
    Kram /Filippa

    SvaraRadera
  2. Den verka bra , tror att jag får ta och läsa den någon gång :D<3

    SvaraRadera